Wychowawczyni zamiast mamy i nowi znajomi

Dziecko pod opieką nawet najbardziej troskliwej mamy, babci, bądź niani, nie może pozostawać do końca życia. Przychodzi, bowiem taki czas, kiedy z różnych powodów taką opiekę i kształtowanie zachowania, trzeba będzie choć częściowo powierzyć innym osobą. Najczęściej ma to miejsce w wieku, kiedy dziecko trafia do przedszkola. Jest to naprawdę ważne miejsce w przypadku każdego dziecka, gdyż nauczy je pierwszych zasad odnośnie postępowania, zachowania w innej grupie niż rodzina i pozwoli nawiązać całkowicie inne relacje z rówieśnikami. Cześć z tych zasada z pewnością malec nauczył się już w domu, bądź po przez kontakt w przysłowiowej piaskownicy. Jednak istota zachowań przedszkolnych i wartości jakie one niosą są naprawdę bardzo szerokie.

Jest tak tym bardziej, że środowisko przedszkolne, a nawet żłobek, są bardzo różne od domowej atmosfery. Nie znaczy to wcale tego, że są one gorsze. Zwyczajnie odbiegają bardzo często od tego czego spodziewa się dziecko. Zamiast bowiem mamy, pojawia się wychowawczyni i opiekunka, które od tej pory na kilka godzin przejmują opiekę. Dodatkowo dziecko wkracza w świat, gdzie obecne są również i inne dzieci ( w zależności od placówki może to być kilkoro, bądź kilkanaście dzieci). Może to niekiedy wywoływać różne reakcje u dziecka, począwszy od zainteresowania, ciekawość, zaś w pewnych przypadkach płacz, gdyż dziecko boi się rozłąki z rodzicem. Najczęściej pomaga spokojne tłumaczenie, że wkrótce mama, lub tata wrócą, jak i wskazanie zalet tego wyjątkowego miejsca.

Dziś wiele placówek przedszkolnych, oferuje atrakcyjne zajęcia, które w przypadku domów prywatnych i mieszkań, nie miałby miejsca. Można tu wymienić między innymi spotkania z ciekawymi osobami, tańce, teatrzyki, jak i zajęcia pobudzające ruchowo w postaci pływali, karate lub judo. Dziś już większość przedszkoli nastawionych jest pozytywnie na różnego rodzaju zajęcia z językiem obcym czy też popularnej rytmiki. Wiele już, jako normę i standard, wprowadziło zajęcia z logopedą, bądź też psychologiem dziecięcym. Dzięki temu dzieci z łatwości wyrażają się poprawnie językowo, jak i określają swoje potrzeby i problemy.

Biorąc, więc pod uwagę to jak wyglądały przedszkola lat osiemdziesiątych, bądź dziewięćdziesiątych, to nastąpił tu naprawdę bardzo duży postęp. Z pewnością będzie on korzystny dla dzieci, które z pewnością mają inny, łatwiejszy start w przyszłe szkolne a więc i bardziej dojrzałe życie.